تورات و بشارت موعود

در کتاب تورات که از کتب اسمانی به شمار می رود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول انها است، بشارات زیادی از امدن مهدی موعود و ظهور مصلحی جهانی در اخر الزمان امده است.

در«زبور» حضرت داود(ع) که تحت عنوان«مزامیر» در لابلای کتب «عهد عتیق» امده،نوید هایی درباره ظهور حضرت مهدی(عج) به بیان های گوناگون داده شده است و در 35 بخش از مزامیر 150 گانه اشاره ای به ظهور مبارک ان حضرت و نویدی از پیروزی صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و ایین جاوید موجود است...

  

(1) و جالب این که مطالبی که قران کریم درباره ظهور حضرت مهدی(عج) از «زبور» نقل کرده است عیناً در زبور فعلی موجود و از دستبرد تحریف و تفسیر مصون مانده است. قران کریم چنین می فرماید:«لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»(2) ؛ ما علاوه بر ذکر تورات در زبور نوشتیم که در اینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. مقصود از ذکر ایه شریفه تورات موسی(ع) است که زبور داود(ع) پیرو شریعت تورات بوده است. در زبور امده است:.. زیرا که شریران منقطع می شوند اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد(3)... اسم او ابداً بماند اسمش مثل افتاب باقی بماند در او مردمان برکت خواهند یافت و تمامی قبایل او را خجسته خواهند گفت بلکه اسم ذوالجلال او بداً مبارک باد و تمامی زمین از جلالش پر شود دعای داوود پسر یسی تمام شد.(4)

در کتاب«اشعیای نبی» که یکی از پیامبران پیرو تورات است بشارات فراوانی درباره ظهور حضرت امده است:«و نهالی از تنه یسی(5) بیرون امده شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود.. کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت...»(6) منظور از«نهالی که از تنه یسی خواهد رویید» ممکن است یکی از چهار نفر حضرات داود،سلیمان،عیسی و مهدی(عج) باشند؛ ولی دقت و بررسی کامل ایات مذکور نشان می دهند که منظور از این نهال هیچ یک از ان پیامبران نیستند، بلکه همه ان بشارت ها ویژه قائم ال محمد(ص) است، زیرا حضرت داود و سلیمان(ع) فرزندان پسری یسی و حضرت عیسی نواده دختری وی، و مهدی  نیز از جانب مادرش، جناب نرجس خاتون- که دختر یشوعا، پسر قیصر ،  پادشاه روم و از نسل حضرت داود، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسی(ع) بوده و نسب شریفش به شمعون صفا وصی حضرت عیسی(عج) می رسد- نواده دختری «یسی» می باشد(7) در کتاب «یوئیل نبی» که از پیامبران پیرو تورات است چنین امده است:« ان گاه جمیع امت ها را جمع کرده ، به وادی«یهو شافاظ»(8) فرود خواهم اورد و در انجا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش اسرائیل را محاکمه خواهم نمود. زیرا که ایشان را در میان امیت ها پراکنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته اند تا بنوشد.»(9) در کتاب «عاموس نبی»(10) و «هوشع نبی»(11) نیز از نزول حضرت عیسی(ع) و داوری ان حضرت سخن به میان امده است.

در کتاب«زکریای نبی» بشارت ظهور حضرت مهدی چنین امده است:«  اینک روز خداوند می اید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد و جمیع امت ها را به ضد اورشلیم برای جنگ فراهم خواهد کرد و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خواهند نمود... و خداوند بیرون امده با ان قوم ها مقاتله خواهد کرد چنان که در روز جنگ مقاتله نمود... و ان یک روز معروف خداوند خواهد بود... و یهوه(خدا) بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود...».(12)

لازم به یاداوری است که در کتب عهدین تورات و انجیل کلمه خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسی به کار می رود. در کتاب حزقیال نبی در مورد حضرت مهدی(ع) و سرنوشت اسرائیل و جهانی شدن ایین توحید خبر هایی امده است:«...و اما تو ای پسر انسان! خداوند یهوه چنین می فرماید: که به هر جنس مرغان و به همه حیوانات صحرا بگو: جمع شوید و بیایید و نزد قربانی من که ان را برای شما ذبح می نمایم فراهم ایید. قربانی عظیمی که بر کوه های اسرائیل تا گوشت بخورید و خون بنوشید. خداوند یهوه می می گوید: که بر  سفره من از اسبان و سواران و جباران و همه مردان جنگی سیر خواهید شد. و من جلال خود را در میان امت ها قرار خواهم داد و جمیع امیت ها داوری مرا که ان اجرا خواهد داشت و دست مرا که بر ایشان فرود خواهم اورد مشاهده خواهند نمود..»(13) باید توجه داشت که منظور از پسر انسان مانند کلمه مسیح حضرت عیسی نیست بلکه مراد از ان حضرت مهدی(عج) است زیرا در انجیل بیش از هشتاد بار کلمه پسر انسان امده است و تنها در سی مورد ان حضرت مسیح(ع) اراده شده است.(14) در کتاب حجی نی نیز بشارت امده است:« یهوه صبایوت چنین می گوید: یک دفعه دیگر اسمان ها زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت و تمامی امت ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت ها خواهد امد... این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت..»(15). که در ان به تشکیل حکومت واحد جهانی اشاره شده است. در کتاب صفنیای نبی همچنین امده است:«... خداوند می گوید برای من منتظر باشید ، تا روزی که به جهت غارت برخیزم؛ زیرا که قصد من این است که امت ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم اوردم و تا غضب خود و تمامی حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم زیرا که تمامی جهان به اتش غیرت من سوخته خواهد شد...»(16). نیز در کتاب دانیال نبی امده که:«... امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده قائم است خواهد برخاست... بسیاری از انانی که در خاک زمین  خوابیده اند بیدار خواهند شد...»(17)

منبع موعود نامه

1-اخرین امید،داود الهامی،ص 193                      2- سوره انبیا،ایه105

3- عهد عتیق، کتاب مزامیر، مزمور37             4-همان،مزمور72

5-یسی به معنای قوی حضرت داود و نوه راعوت است و به طوری مشهور بود که داود را پسر یسی می نامیدند در صورتی که خود داود شهرت و شخصیت عظیمی داشته و از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل بوده است.(قاموس کتاب مقدس)

6-تورات، کتاب اشعیای نبی، باب11                   7- ظهور حضرت  مهدی از دیدگاه اسلام ، مذاهب و ملل جهان،هاشمی شهیدی،ص312

8-نام صحرایی در نزدیکی بیت المقدس که اکنون وادی«قدرون» نامیده میشود.(لغت نامه دهخدا،ص177)

9-تورات، کتاب یوئیل نبی،ص1327،باب3،بند های 2و3       10- تورات ، کتاب عاموس نبی،ص1333،باب 4 ،بند های 12 و 13

11-تورات، هوشع نبی،ص 1314،باب5،بندهای 14 و 15           12- تورات کتاب زکریای نبی،ص1382،باب14،بند های 1-10

13-تورات کتاب حزقیال نبی،ص1265،باب39، بند 17 -23        14-قاموس کتاب مقدس،ماده«پسر خواهر»،ص219

15-کتاب مقدس، کتاب حجی نبی،ٌ1367،باب2،بندهای 6-9       16-کتاب مقدس،کتاب صفنیایی نبی،ص1363،باب3،بند های 5-9

17-کتاب مقدس کتاب دانیال نبی ص 1309 باب 12 بند های 12-1

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.