ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
نوشته: شیخ لوی المنصوری
مترجم: حسین آشوری
ابومحمد مقدسی (عصام محمد طاهر محمد العتیبی برقاوی، فلسطینی الاصل و زندانی اردن) نامهای با عنوان (نصیحت و رکگویی) نوشت و در آن اشکالاتی که بر روش ابومصعب زرقاوی داشت را بیان کرد، که موسس دیدگاه سازمان در تعامل با فرقههای اسلامیِ مخالف با آنان، چه شیعه و چه سنی، به شمار میرود.
ابومحمد در این نامه برخی از امور مخالف با راه و روش سلف را بر اساس انتخابها و کارهای زرقاوی بیان کرده است. این اشکالات را در ضمن نکات زیر میآوریم:
این اشکالاتی که مقدسی در مورد درگیری موجود در عراق ابراز داشت، نهایتاً منجر به جدایی میان او و شاگردش زرقاوی شد تا جایی که زرقاوی، تلمذ خود نزد مقدسی را انکار میکند و راهی برای تشکیل دیدگاه خاص خود برگزیده که با اعلام جنگ علیه شیعه (که زرقاوی، نام رافضی بر آنها نهاده است)، عملیات انتحاری و حمله به مسلمانان در تجمعهای مختلفشان آغاز شد و تا سال 2006 که به دست نیروهای عراق کشته شد، ادامه داشت تا کسانی که بعد از او میآیند، این جریان ظرفیتش را به عنوان اندیشهای که این سازمان برمی گزیند، کامل کنند زیرا خواننده، هجوم تند بر اساس فرقه گرایی، محکومیت شیعه و نصیریه را در اغلب سخنرانیهای آنان مشاهده خواهد کرد. و اگر به موضع شرع مقابل عملیات انتحاری رجوع کنیم، میبینیم که شرع آن را تحریم کرده و فقها چه سلفی و چه شیعه به طور یکسان، به حرمت آن فتوا دادهاند. در استفتائی که برای ابن باز ارسال شده، آمده است:
و در سوالی که به شیخ محمد ناصرالدین آلبانی ارسال شده «آیا عملیات شهادت طلبانه یا انتحاری جایز است یا نه؟ شیخ گفت: نه، جایز نیست». سلسلة الهدی و النور 678.
شیخ محمد بن صالح عثیمین در شرحش بر کتاب ریاض الصالحین :165، در شرح خود بر حدیث پسر و ساحر گفته است:
و سوال زیر به شیخ عبدالعزیز آل الشیخ ارسال شده:
وی پاسخ داده :
به علاوه این که هر حدیث بر قرآن عرضه میشود، اگر مخالف قرآن بود، بر آن اعتنایی نیست و قرآن تصریح دارد که کودکان مورد محاسبه و مواخذه قرار نمیگیرند. خداوند فرمود: خداست که شما را ناتوان بیافرید، و پس از ناتوانی نیرومند ساخت، آنگاه پس از نیرومندی ناتوانی و پیری آورد و گفت : کسانی که فرزندانشان را از سر حماقت و بدون علم کشته شدند، زیانکارند. (انعام 140) که در مقام سرزنش اعرابی است که کودکان خود را از ترس فقر میکشند.
و عالمان جمله «أنهم منهم » را به معنای ضرورت و اضطرار تفسیر کردهاند. ابن حجی در کتاب فتح الباری گفته است:
شارحین حدیث آن را به حالت خاص و معینی تفسیر کردهاند و آن برپایی جنگ با کافرین و ناچار شدن به قتل کودکان و زنان در جنگ یا بخاطر اینکه آنها (کودکان و زنان ) با آنان (کفار) هستند یا اینکه به مسلمانان حمله کنند و در غیر این حالت، اجازه قتل و ریختن خون آنان را جایز نمیدانند.
اما قتل زنان و کودکان در فقه اهل بیت در هیچ حالتی جایز نیست، زیرا دین به عنوان رحمتی برای جهانیان و به منظور هدایت ملتها آمده است نه برای قتل و جنگ و مشاهده کردیم که چگونه پیغمبر وقتی که اسامة بن زید، محاربی را کشت، همان محاربی که چون فهمید مسلمانان به او رسیدهاند، شهادتین گفت، اما با این حال پیغمبر از کار اسامه خشمگین شد و از او برائت جست زیرا هدف رسالت، نشر صلح و سلام و محبت میان طوایف و ملل مختلف است. خداوند فرموده است: لا إکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی (هیچ اجباری در دین نیست و هدایت از ضلالت مشخص شده) بقره/256.
ادامه دارد...